NO EGG!!!!!

Ett mål jag har är att så småningom bli helt vegan.
Jag försöker redan hålla mig borta ifrån alla animaliska produkter men jag är dels för lat och dels för okunnig.
 
Egentligen tycker jag inte att det finns några bra "bortförkaringar" till att utnyttja djurriket så som vi människor gör så jag ska slutaupp med at ha dåliga ursäkter och helt enkelt utbilda mig!.
 
En grej jag har haft väldigt svårt att avstå ifrån är ÄGG. Dels för att jag gillar att äta ägg på morgonen och dels för att jag inte har vetat hur jag ska ersätta det i bakning.
 
Jag googlade lite på det och hittade en jätte bra hemsida/blogg med fantastiska förslag på vad en kan använda som ersättning.
 
Kolla in den här grymma listan (som jag har kopierat raktav härifrån)
 
 
No Egg äggersättning som kan användas i
kakor, pannkakor, våfflor m.m. Fungerar även bra som ersättning i äggfria
cremer, såser och majonnäs. 1 tsk No egg + 2 tsk vatten = 1 ägg. Innehållet i
förpackningen motsvarar 66 ägg. Tillverkas av potatisstärkelse, tapiokamjöl,
vegetabiliska bindemedel: metylcellulosa, kalciumkarbonat,
citronsyra.
 


I mjuka
kakor som t ex sockerkaka kan du ersätta ägg med lika stor mängd
sojagrädde, dvs 2-3 msk per ägg.
Du kan pensla bullar med sojagrädde istället för med ägg, det märks
ingen skillnad.

I pannkakor kan du ta bort ägget, det går lika bra utan. Se recept här. (eller kolla in mitt inlägg om pannkakor gjort på sojamjöl som du hittar här) För att få fluffigare
pannkakor kan mjölet blandas tillsammans med lite bakpulver.

Äggstanningen i pajer kan du
ersätta med en stuvning av sojamjölk och mjöl. Koka upp och smaksätt t
ex med salt, peppar och buljong. Häll sedan stuvningen över grönsakerna i
pajen.

Agar-agar
flingor, köpes bl a i hälsokostaffärer och på apotek.
50 gram mjuk tofu blandad med lite
vatten för att ersätta ett ägg.

50 gram mosade bönor blandade med lite vatten för att ersätta ett
ägg.

50 gram mosad
potatis blandad med lite vatten för att ersätta ett ägg.

50 gram nötsmör blandat med lite vatten för
att ersätta ett ägg.


1/2 mosad banan för att ersätta ett ägg.

2-3 msk äppelmos eller fruktpuré för att ersätta ett ägg.

2 tsk sojamjöl
blandat med 2 msk vatten för att ersätta ett ägg.

2-3 msk vatten och olja för att ersätta ett ägg.

1 msk linsäd
(köpes i vanliga livsmedelsaffärer) och 3 msk vatten blandas med elvisp 2-3
minuter eller kokas 10 minuter tills den önskade konsistensen uppnåtts, för att
ersätta ett ägg.
 
Ni ser ju DET FINNS INGEN ANLEDING ALLS ATT VÅLFÖRA SIG PÅ DJURIKET SÅ SOM VI MÄNNISKOR GÖR!!!!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0