GINGER AND ROSA

 
 
 
 
 
I fredags såg jag och Jens Sally Potters nya film Ginger and Rosa. Sally Hotter har tidigare gjort Orlando som är en av mina favorit filmer så jag hade sjukt höga förväntningar. Att både Elle Fenning och Christina Hendricks spelar i den nya filmen minskade heller inte på färväntningarna.
 
Ginger och Rosa är enligt mig allt det som den perfekta tonårsfilmen ska vara. Fast jag misstänker att den kanske kommer att uppskattas mer av en lite äldre publik.
Den utspelar sig i London på sextiotalet där oron för atombomber och krig blandas med tonårshångel, framtidsdrömmar, kvinnlig frigörelse och den sexuallarevolutionen. 
 
 
 
 
 
Elle fenning gör kanske den bästa skådespelarinsatsen jag har sett i år och Christina Hendricks lyckas spela ännu en sextiotalspinuppa utan några som helst tvivel. Tillskillnad från hennes kanske mest kända rollkaraktär Jonie i Mad Men spelar hon den här gången en ångestfyld, kuvad hemmafru som tvingas leva i skuggan av sin frigjorda, rebelliska ansvarslösa man.
 
 
 
 
 
Utöver en bra storyline är filmen också otroligt vackert gjord. Och både jag och Jens kunde inte sluta prata om den hela vägen hem. Jag vill inte berätta för mycket jag tycker bara att ni ska se den!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

jag älskar dina filmtips. gör fler sånna.

2013-09-03 @ 00:08:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0