Why?

De flesta av oss (i Sverige) har studerat engelska sen vi gick i fyran. Några har säkert gjort det ännu längre. Massor av filmer, musik, spel mm är på engelska och när vi reser pratar vi engelska. I Sverige är vi rent generellt bra på att kommunicera på engelska. Ändå är det ont i huvudet, dunka huvudet i väggen jobbigt att hålla på med "language analyses" alltså det här med att avgöra ordklasser och satser mm. (Jag blir uttråkad bara av att skriva det här) Så då är min fråga om det nu är så att grammatik är så jobbigt när det kommer till ett språk många av oss är riktigt bra på varför tror då Skolverket mm att vi ska klara av det i språk vi nyss har börjat lära oss? Jag har pluggat franska och spanska flera terminer men jag vågar typ ändå aldrig prata för jag e så rädd för att grammatiken ska vara fel. Vad e det för metod egentligen? All forskning om språkinlärning visar att det är fel att nöta grammatik i början av inlärningen men ändå består de flesta kurserna av massor av grammatik? Vad är poängen med det. Det enda som händer är ju att vi förlorar modet att prata. I skolan behandlar de språk som om det vore matte. Och det är det inte. Språk är inte statiskt och det som är fel kan ändå bli så rätt. Det är ju just därför det är så intressant. 



Kommentarer
Anonym

Du är helt otroligt vacker!

Svar: :)
Casey Vendélle

2013-10-13 @ 23:50:09


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0