Vem ska ta ansvar?

Jag blir så arg!
Ni minns att jag skrev om att American Apparel blivit anmälda. och att reklamombudsmannen nu ska granska företagets marknadsföring.
Well för att riktigt visa att de är feminister eller typ inte alls tar aftonbladet och hoppar på en av modellerna, och låter henne försvara företagets val.
 
WTF? Modellen är Jennifer Åkerman, som förmodligen blivit påhoppad bara för att hon råkar vara lite aktuell just nu för att hon har varit med i Let's dance nyligen. Vadå glömma bort (skita i) vad kritiken egentligen handlar om.
Så Tjejen som redan är kränkt, kränks på nytt och får ansvara för något som hon inte har nån makt över alls.
Skulle Jennifer ha vägrat ställa upp på bilderna hade nån annan tjej fått göra det istället.
Jag tror knappast att det är modellerna själva som bestämmer hur American Aparell ska marknadsföra sina kläder. Och det är jag helt säker på att Aftonbladet är fullt medvetna om. 
Och dessutom även om Jeniffer hade ÄLSKAT  eller HATAT att posera naken är det kannapst det som är problemet.
Problemet är att kvinnors kroppar, sexualitet och uteeende alltid objektifieras 10000 gånger mer än mäns. Och istället för att för engång skull ta debatten och verkligen skriva om det riktiga problemet väljer Aftonbladet att göra exakt samma sak som American Apparel nämligen tjäna pengar på någon som inte har makten att sätta stopp för sin exploatering..
 
(länk)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0