ETT LÅNGT INLÄGG OM 2PAC OCH SEXUELLAÖVERGREPP!

Ingen kan väll ha missat debatten om näthat och kvinnohat som pågår just nu!

Som allt annat som plötsligt blossar upp för att sedan dö ut och aldrig mera diskuteras i media är det här något som just nu är på allas läppar! 

Näthat precis som all hat som leder till att individer drar sig för att utrycka sina åsikter är något som jag och förmodligen många med mig tar starktavstånd ifrån!

Men det är inte det dethär inlägget ska handla om. Det här inlägget ska handla om sexuellaövergrepp, om 2pac och om kvinnors sexualitet!

 Så som jag har förstått det, började den här debatten med att en kvinna klagar på H&M för att de säger tröjor med 2pac Shakur på!

 

Kvinnan säger att H&M borde ta större ansvar och inte sälja tröjor med någon som dömts för sexualbrott! 

Kvinnan får sedan hundratals hatkommentarer där diverse människor skriver att de vill mörda henne, våldta henne mm. VIDRIGT!!!!!!

Oavsett hur en ställer sig till 2pac är det vardagliga hatetmot henne fruktansvärt vidrigt och jag vill verkligen understryka att jag är väldigt lycklig över att den här debatten är så het just nu! Och jag hoppas på att det ska leda till en förändring!!!

 

Nu över till 2pac Shakur! En av mina favorit artister och poeter. 1995 när 2pac var 23 år gammal anmäldes han för våldtäkt på sin dåvarande "flickvänn" 

Under rättsprossesen blev det tydligt att det inte fanns några bevis trots att rätten påstod att 2pac skulle ha hotat henne med en pistol, (inga fingeravtryck hittades på pistolen) och inga spår av spermier hittades på kvinnan! (vilket självklart inte behöer betyda något)

2pac dömdes trots det till fängelse, men blev bara efter några månader utsläppt för att domaren erkände att hon blivit mutad till att döma honom och för att kvinnan också tagit tillbaka sin anmälan och sedan berättat att även hon fått betalt för att anmäla honom! 

Om det här stämmer eller ej finns det ingen förutom 2pac och hans flickvänn som kan bevisa!

 Våldtäksfall är otroligt känsliga, och det är oftast ord mot ord! När den här nyheten var ute var jag självklart alldeles för liten för att följa den och nu i efterhand är det inte lätt att bilda sig en rättvis åsikt. Självklart påverkas jag av det faktum att jag verkligen ser upp till 2pac som poet och artist och jag vill inte tro att en människa som skriver så otroligt vackert kan göra något sådant mot en kvinna.

 

Under sin väldigt korta artistkarriär, innan han blev mördad var 2pac väldigt kontroversiell. Han pratade om samhällsproblemen på ett sätt som fick makthavare att frukta honom! Han var trots sin bakrund utbildad och använde sig av ett språk som talade både till akademiker och “gangsters” Han ifrågasatte kapitalismen, rasismen och utanförskapet I samhället på ett sätt som inte var vanligt bland rappare på den tiden. Något som självklart ledde till att han ständigt levde under hot! I många intervjuer kring hans rättegång berättar han själv hur juryn inte lyssnar på hans ord utan dömer honom pågrund av hans bakrund och livsstil.

 Hurusom är det upp till var och en att själva fatta sig en åsikt kring vad som är sant och vad som är konspiration. Lite som Julian Assange fallet! Med den stora skillnaden att 2pac frivilligt gick med på en rättegång! 

Som jag ser det är det väldigt enkelt! I ett samhälle där kvinnans sexualitet fortfarande inte är lika erkänd som en mans är sexuellaövergrepp alltid runt hörnet. Och nu menar jag inte en gubbe som hopparfram och våldtar en skrikande kvinna utan allt det där som vilar i gränslandet mellan oki och kanske...oki? eller inte alls oki.

För att fastställa en våldtäkt frågar domstolen om kvinnan sagt nej! Aldrig frågar det om mannen frågat ifall det är oki att fortsätta.

Ett nej är ett nej heter det, om någon säger nej ska du sluta!

Varför inte, om någon inte säger att det är oki ska du inte BÖRJA?

Och det är väll ganska klart att ifall kvinnor inte förväntas njuta av sex lika mycket som män så är det inte ovanligt att en kvinna ser lite smått lidande ut under sexakten? En kvinna ska behaga mannen, oavsett hur mycket vi försöker komma ifrån det är det fortfarande så en kvinna ska bete sig.

Det är hur som helst aldrig på kvinnans villkor! Vilket också gör kvinnan till ett enkelt byte och till ett offer. Något som självklart påverkar både kvinnor och män i deras sexualitet!

Jag vill inte tro att kvinnan alltid har rätt i ett våldtäksfall, jag vill inte offerförklara alla kvinnor, men när en våldtagen kvinna får ta mer skit än någon annan under en rättegång har jag som feminist inget val! jag måste stå på kvinnans sida, för ingen annan gör ju det! Och det faktum att hon är kvinna blir anledning nog!

Vilket självklart är helt fel! För att kämpa för jämställdhet innebär att kämpa för att män och kvinnor behandlas lika! Även under en rättegång! Kvinnor är inte hjälplösa, manipulativa varelser som anmäler alla män som inte älskar dem efter knull, och män är inte kåta djur som inte kan skilja på rätt och fel när de har stånd!



Kommentarer
alva

Jag håller med dig om de saker du nämnde om Tupac. man får inte undgå att det aldrig fanns bevis att han våldtagit en tjej. Han stod upp för mänsligheten så mycket och var en fin person. Jag är ett väldigt stort fan och ofta är det folk som inte hört talas om tupac som säger att han är en våldtäktsman och en DÅLIG människa, bla. en tjej som jag känner som hört att HM gjorde tröja med honom, och då sa hon att hon inte förstod sig på det för att han är en dålig människa och våldtäktsman??. OJOJOJ hon får inte glömma vilken legend, smart kille, talangfull rappare och poet han var. jag kunde inte ens svara henne. Alla kommer med rykten om artister och kändisar, som om Michael Jackson var pedofil för att han älskade barn? eller när han visade upp sitt barn från en balkong trodde folk att han skulle slänga ner barnet?? DET ÄR SAMMA SKIT. Tupac visade sin kärlek och respekt till kvinnor.
Jag blir såå glad över det här inlägget!

2014-03-19 @ 13:37:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0