Kosmetikaföretagen...

Jag har tänkt på en grej...
Det finns ju hur många sminkmärken som helst med produkter till olika priser och med olika profiler mm men ändå är det många av produkterna som påminner om varandra. Jag har hört så många make up artister säga att den och den produkten är exakt likadana fast det skiljer några hundralappar mellan dem och det är för att många av märkena ägs av samma företag.
Men många gånger marknadsför sig de olika märkena med helt motsägande profiler, trots att inehållet är exakt samma.
 
Så jag har gjort lite googlande för att ta reda på vilka märken som har samma ägare.
Vilket kan vara bra om man är sugen på en dyr produkt eller ännu viktigare om man vill udvika nått företag.
 
L'ORÈL:
 
  • Garnier
  • Diesel
  • Body Shop
  • Vichy
  • Maybelline NY
  • Kérastase
  • Matrix
  • Lancôme
  • Biotherme
  • YSL Beauté
  • Viktor & Rolf
  • Giorgio Armani
  • Helena Rubinstein
  • Ralph Lauren
  • Redken
  • Shu uemura
  • La Roche-Posay
  • Kiehl's
  • Cacharel
  • Sanoflore
  • Skinceuticals
Här är exempel på några produkter som jag tycker verkar vara identiska.
 
 
Lip stains från loreal och lip stains från YVS'
förutom förpackningen skiljer det ca 200kr på produkterna.
 
 
Det finns säkert jätte många andra "kopior" och jag skriver inte det här inläget för att göra reklam för tex Loreal, jag ville bara uppmärksamma grejen.
 
Andra märken som tex Max factor ägs av ett amerikanskt muliföretag som heter Procter & Gamble
som är ägare till några 100 märken innom dagligvarorhandeln, Var av över 26 av dem drar in över 1 miljard om året.
 
Kosmetika märken som ägs av dem är bla
  • Glide, tandtråd
  • Head & Shoulders
  • Hugo Boss (parfymer)
  • Olay
  • Old Spice, 
  • OralB
  • Sebastian
  • Wella
  • covergirl  
I Procter & gambles fall är listan över märken som ägs av dem så lång att jag bara tog med några
 
Ett annat multiföretag är Estée Ladure som också är ägare till nära hundra märken som till exempel:
  • American Beauty
  • Aramis
  • Aveda
  • Bobbi Brown
  • Bumble and bumble
  • Clinique
  • Coach
  • Daisy Fuentes (divested)
  • Darphin
  • Donald Trump The Fragrance (discontinued)
  • Donna
  • Good skin
  • Jo Malone
  • Mac
  • La mer
  • Smashbox
Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med det här ilägget för vill man skydda djuren, miljön och sin ekonomi ska man ju hälst inte köpa nånting från större märken. Men jag vet ju själv hur svårt det kan vara, då är det i alla fall bra att vara medveten om vad det är man köper och till vilket pris.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0