what?

Jag vet att jag skrev att den här veckan ska vara kindnessvecka och att vi ska försöka ägna oss åt mys.
Med det sagt vill jag be om ursäkt för det här inlägget som inte alls är myisgt.

Såklart handlar det om reklam igen!
Om reklam, könsroller, anspelan på sex och om alla dessa barn som faller offer.

Det här är reklamen som upprör mig så mycket.
Egentligen en helt vanlig annons som en kan hitta i vilken tidnings som helst.

En tjej (ålder oklart) som leker med en leksakshund förmodligen en chihuahua.
Ingen fel på det i sig.



Men jag skulle vilja veta till vilken åldersgrupp den här reklamen är tänkt att vända sig.

Jag vet och har full förståelse för att alla barna är olika och gillar att leka med olika saker.
Men om vi utgår ifrån normen är det inte många flickor/pojkar som leker med leksakshundar i en barnvagn när de är i tonåren.
Vilket tjejen på reklamen verkar vara eller i alla fall verkar vilja se ut att vara.
Chi-chi hunden de visar i reklamen är lämplig för barn över 3 år, så står det i alla fall i annonsen.

Så jag överlägger lite och kommer då lite så där hastigt fram till att den här leksaken köps till barn (främst flickor) mellan ca 3 till 8 år? har jag helt fel tror ni?
Utöver att det verkar vara en ganska så meningslös leksak som bara anspelar på den vidigra synen människan har på djur och ägande vill jag gärna få förklarat för mig hur pr-byrån har kommit fram till att en sexualiserad flicka utklädd till vuxen är passande som modell för en leksakshund som passar till barn som över 3år?


Kommentarer
Patrik

Jag håller med. sjukt vidrigt! Bra inlägg.

2012-01-24 @ 00:17:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0