lite näring!

På gatorna omkring där jag bor finns det så många hemlösa som har stannat upp för att "vila" en stund.
De ligger på kalla, hårda underlag med endast filtar som ska hålla dem varma och skydda dem emot vinterkylan.

Jag och mamma pratade lite om deras situation igår när vi gick kungsgatan ner.
Vi var båda överens om att våra medmänniskors problem inte går att lösa genom att skänka dem en slant eller nått liknande, inte i det långa loppet i alla fall.
Men vad gör vi nu? Nu i denna stund när vi ser våra vänner ligga på gatan och försöka överleva natten?

Jag och Jens har bestämt oss för att dela ut mat på kungsgatan och sveavägen ikväll.
Enkla smörgåsar och varm dryck.
Inte för att vi kan rädda samhället med lite bröd, utan för att det helt enkelt gör för ont att bara titta på eller ännu värre försöka tittabort.




Jag vill uppmana alla att göra likadant. En eller två gånger i veckan.

Jag vet att det är farligt när ett samhälle blir beroende av välgörenhet.
Men medans vi kämpar, demonstrerar, debatterar och skriver protestbrev mm kan vi ta oss lite tid och dela ut mat till de som tyvärr ännu är beroende av oss.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0