baka knäckebröd!


Hembakat knäckebröd det är min nya grej!
Jag har hittat ett sjukt enkelt recept som man sen kan spetsa till lite som man själv vill.
Dessutom är det både glutenfritt och vegansk så altså även laktosfritt!
WHOOP WHOOP

Och det ska ni självklart få av mig.

                   

 Detta behöver du:
 2 dl majsmjöl
 1 dl solroskärnor
 ½ dl sesamfrön
 ½ dl hela linfrön
 1 tsk salt
 2 dl kokande vatten
 2 msk Olivolja

Gör så här:
Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
                    
                    

                   

                    

                    
Tillsätt olja och vatten.
Blanda ihop allting till en jämn smet/deg.
(tvivla inte på dig själv om det hela känns för löst)

                     
Häll smeten på en bakplåt med bakpapper och lägg sedan ett till pakpapper på smeten för att enklare smeta(kavla) ut det hela till ett tunt tunt lager.
Här kan du välja själv om du vill skära upp färdiga rutor eller om du vill bryta av bitar sen när brödet är färdigt
Grädda sedan i mitten av ugnen på 150 grader i ca 50-55 min.

                   

Om Knäckebrödet inte känns torr efter ca 55 min kan du öppna upp ugnen och stänga av den men låta knäckebrödet vara inne en stund till (ca 7-10 min)

                   

                                                   Det blev såååå gott!

                          Och min lilla hemlighet är att jag hade lite persillado i smeten.

                    


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0