Istället för jämställdhet!




För att slippa plugga sysselsätter jag mig med lite "givande bloggläsning"
Jag klickar mig runt bland olika bloggar och fördriver min dyrbara tid.

Så hamnar jag på Natacha Peyres blogg.
och läser något som gör mig så ledsen.

I ett blogginlägg skriver hon om fenomenet att låta "killarna" betala.
Något som hon tycker ska vara en självklarhet för att vi "tjejer lägger ner så mycket pengar på annat, tamponger, smink, frisörbesök etc etc"
En kommentar som får mig att tänka att vi är så mycket längre ifrån jämställdhet än vad jag faktiskt trodde.

Om en som jag oftast omger sig med kritiska feminister och spenderar stora delar av sin fritid med att gå på genusseminarium kan en lätt få för sig att vi är nära. Det är naivt för en behöver bara slå upp första bästa tidning för att inse motsatsen, men en vill ju gärna hoppas.

Natacha är en opinionsbildare, och har minst 10gånger fler läsare än vad jag eller mina likasinnade vänner har.
Hennes röst kommer att bli hörd och Henans åsikter kommer att påverka unga människor.

I inlägget skriver hon även "vi tjejer måste kämpa mycket mer för att lyckas med karriär.
Många tjejer tjänar mindre än män fast de har samma jobb
"

Ett påstående som verkligen stämmer.
Men för att få slut på det måste vi nog göra mer än att mjölka det motsatta könet på pengar, för med deras pengar kommer självklart makt, makt över våra liv!


 Men det är ju klart att i en tid då det pratas mer om hemmafruideal än om rättvisalöner och kortare arbetsdagar är det inte konstigt att en "lyxig" tillvaro där andra betalar för ens njutningar faktiskt lockar mer än att kämpa för jämställdhet.

Inlägget kan ni läsa här



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0