BÖNBIFFAR!


Jag har gjort århundradets godaste bönbiffar.



Och självklart ska ni fina läsare få receptet, det super enkla, billiga receptet.

Jag har änvänt mig av konservbönor, ni kan självklart använda er av okonserverade.


Du behöver:

En burk blandade bönor.
Den här använde jag.




2 ägg eller soyamjöl (ca 3 dl) om du vill göra "biffarna" veganska.
1/2 dl ströbröd
2 mellan stora mörötter
1 gullök
1 vitlöksklyfta
2 msk solrösfrön
1 msk linfrön
3 krm kayenpeppar
1 nypa salt
2 nypor peppar
 och lite soyasås efter smak.


Börja med att tömma bönburken i en bytta (låt "spaden vara kvar det ger mer smak åt biffarna)
riv ner morötterna och löken.
Ha i äggen eller soyamjölen och ströbrödet.
Och blanda i hop det hela.
När äggen har blandats ihop ordentligt kan du mosa bönorna med en gaffel eller med händerna.
(röran ska inte vara "mixer" mosad, det blir godare med lite tuggmotstånd)
Tillsätt sedan resten av ingredienserna, och smaka gärna av smeten för att kolla ifall det behövs nått mer.

Nu ska du göra mellanstora biffar av det hela och steka dem i en panna.
(Det är enklare att göra biffar ifall du har avänt dig av soyamjöl, men det fäster bättre i pannan om du använder dig av ägg)




När biffarna har fått en härlig gyllenbrun färg är dem klara.

Du kan ju självklart äte bönbiffarna hur och med vad du vill.
Jag och J åt dem i varma pitabröd, med tomat, ruccola, gurka, rödlök och Seppis svingoda
"mango chutney" med avokado och tomat.



Som du gör så här:

Tärna 1 avokado, 1 mango och 1 tomat.
tillsätt "svennig" sweetchilisås
Och du är klar!

Svårare än så är det inte!

Smakligmåltid fina vänner.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0