lucka nr 15


Och då var det dags för dagen lucka.

- BERÄTTA OM EN AV DINA FAVORIT BÖCKER.

Nu skulle jag ju vilja köra en långkörare om "Lille prinsen" rada upp fina citat och bara älta och älta och älta.
Fast det gör jag ju det redan, så jag blir ju för bloggens skull illa tvungen att välja en annan bok :)

Så då väljer jag en bok som har fått mig att tänka nytt och ifrågasätta mig själv och mina värderingar.

Nämligen Charlotte Roches fantastiska bok Våtmarker.



Egentligen skulle jag inte vilja påstå att boken i sig är så himla brilliant, verken språket eller uppbyggnaden är nått ut över det vanliga.
Det är temat och råheten i boken som får mig att jubla.
Och de faktum att Charlotte är så mycket modigare i sitt språk än vad jag någonsn har vågat vara.

"Romanens huvudperson är artonåriga Helen, ett bråddmoget skilsmässobarn med ett okonventionellt förhållande till intimhygien och med fyra stora intressen: sex, avokadoodling, att sprida bakterier och att genom egentillverkning av tamponger bekämpa multinationella sanitetsföretag.

Helen är bisexuell, promiskuös och utan hämningar.
Trots sin ringa ålder har hon hunnit skaffa sig gedigna sexuella erfarenheter med män, men för att kunna ligga med kvinnor väljer hon hellre att regelbundet gå på bordell.
Då är hon torskinna, som hon själv säger.
Helen är fullständigt fascinerad av allt som har med underliv att göra och undersöker gärna både sitt eget och andras. Särskilt kroppsvätskor alla slag de månde vara är av intresse.
I beskrivningar av Helens sexuella handlingar och fantasier lämnas inget åt läsarens fantasi, utan allt har ett namn (ofta ett fantasirikt sådant) och beskrivs med närmast faktamässig noggrannhet. Hur det känns, luktar, smakar."

Ja den här boken har väckt mycket kännslor, porrig, äcklig, overklig, fantastisk, frigjord är alla ord som har använts för att beskriva boken.
Själv tycker jag bara att den är härlig, en berättelse om en tjej som utan att skämmas beskriver sin vardag och sin tid på sjukhuset (hela boken utspelar sig egentligen i ett sjukhusäng) verken mer eller mindre.

Det som är intressant är hur mycket en tjejs sexualitet kan väcka känslor.
En jämnårig killes sexualitet är verken kotroversiell eller äcklig.

Ta tex Chuck i Gossip Girl, i säsong 1 är han 16 år, ständigt full eller hög, ligger med den ena prostituerade kvinnan efter den andra, har gruppsex, försöker våldta och är allmänt "frigjord" eller vulgär om en hellre vill utrycka det så.
Ändå är han en av de mest hyllade sexikonerna just nu.

Helen i sin tur gör inte ens hälften av allt som tex Chuck eller många andra manliga karaktärer gör men hon skapar ändå moral krig.

Med den orden lämnar jag över till Helen...

"Tillbaka till min rumpa. Jag släpade mig under enorma smärtor från skolan och till sjukhuset och visade upp mitt skärsår för varenda läkare som var villig att titta.
Jag fick omedelbart en säng på proktologiska avdelningen, eller heter det invärtesavdelning? Invärtes låter bättre än att säga rövavdelning sådär specifikt.
Man vill ju inte att folk ska bli avundsjuka. Kanske allmängiltigförklarar man det genom att säga invärtes.
Det tänker jag fråga om senare när smärtorna har gått över.
Nu får jag hur som helst inte röra mig och ligger här i fosterställning.
Med uppdragen kjol och neddragna trosor, med röven mot dörren. Så att varenda en som kommer in genast vet vad det rör sig om.
Tydligen ser det rysligt infekterat ut. Alla som kommer in säger: Oj."


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0