Macarons



Förra året blev jag besatt av att göra den godaste butterscotch i hela världen.
Efter några dagars frenatiskt kokade lyckades jag till slut med det med det.

Det här året har jag hitta en ny grej jag tänker bli besatt av.

 

MACARONS!

Jag har letta upp ett recept som jag tänkte pröva på.

Macarons – ca 30 st
120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g socker
150g fint malen mandel
150g florsocker
150g socker till sockerlag
50g vatten till sockerlag

1. Sätt ugnen på 160 grader C.

2. Skålla mandeln och låta den torka. Mal den sedan fint i en blender, mixer, nötkvarn eller kaffekvarn. Du kommer behöva mala lite mer mandel än vad som krävs i receptet.

gora macarons 1

3. Sila den malda mandeln så alla stora bitar försvinner. Väg upp 150 gram på en köksvåg.

4. Blanda mandel och siftat florsocker i en bunke.

göra macarons 2

5. Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 gram socker under vispning. Om du har en köksmaskin kan du göra detta under tiden sockerlagen kokar upp.

göra macarons 3

6. Blanda socker och vatten till sockerlagen i en liten kastrull. Sätt plattan på hög värme och koka upp. Koka tills temperaturen når 118 grader på en godistermometer.

göra macarons 4

7. Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten . Detta måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Lite spill blir det alltid.

8. Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15 minuter.

göra macarons 5

9. Rör i 60 gram äggvita i mandel och florsockerblandningen. Tillsätt eventuellt valfri färg.

göra macarons 6

10. Vänd i marängen i mandelblandningen och mixa försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott. Var försiktig så du inte mixar för mycket, smeten ska vara trögflytande.

göra macarons 7

11. Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på en plåt klädd med bakplåtspapper. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig.

göra macarons 8

12. Grädda i ca 10- 15 minuter i mitten av ugnen (gräddningstiden varierar beroende på ugn, mina blir klara på 11 minuter)

13. Dra av bakplåtspappret från plåten och låt macaronsen stå och svalna. Lossa dem sedan försiktigt från pappret.

14. Fyll med valfri frosting och njut!

(Notering: Macaronsen blir ännu godare efter en dag i kylskåp)

päroncognac macarons



Jag måste bara köpa hem lite redskap till baket.
sen sätter jag igång!



Kommentarer
Frida

Dom där har jag bakat, efter precis det receptet - helt fantastiskt bra blev det om man följer det skitnoga och har typ en hel dag på sig.

Dessutom behöver man en våg, en godistermometer, en matberedare, en kitchen aid och en sprits..

Men det betalar sig - snygga kakor, bästa receptet!

Bra blogg!

2010-11-03 @ 11:42:04
URL: http://www.fabkeramik.se
Anonym

Tack fina Frida :)

Dem är underbart söta ja, så jag vill verkligen prova baka dem. men jag har inte alla redskapen. ska kolla om jag får låna av nån.

jag lovar att bölogga om det ifall jag lyckas få ihop några macarons.

2010-11-03 @ 13:06:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0