Lågenergilampor...inte så miljövänliga.

Nej jag har inte kommit på det här själv!
Jag hittade det på "underbaraClaras" blogg.

Men läs det, det är väldigt intressant!
Jag älskar när någon är kritisk och har bra argument!
Underbaraclaras blogg hittar ni här:
http://www.folkbladet.nu/?cat=89


Miljöbluffen med lågenergilampor!

Jag är mycket skeptisk till lågenergilampor. De ska tydligen ska vara väldigt “miljösnälla” men det har jag svårt att förstå.  Bland annat av dessa anledningar:

 

 Kvicksilver är sedan länge förbjudet i Sverige. Men inte i lågenergilampor.  Konstigt nog eftersom vi har massor av lampor i hemmen. Och således massor av kvicksilver som bevisligen är mycket farligt för alla levande organismer.

 

Glödlampor drar visserligen mer energi  än lågenergilampor men genererar i sin tur mycket värme, vilket gör att man inte behöver ha lika varmt hemma. Dessutom har Sverige redan nu ett överskott på energi.

 

Det har under veckan rapporterats, bland annat i Ekot, att lågenergilampor kan avge skadlig strålning. Schweiziska strålskyddsmyndigheten (som står bakom studien) rekommenderar att man ska hålla ett avstånd på minst 30 centimeter till dessa lampor pgav strålningsrisken.  De säger också att ingen ordentlig studie har gjorts av vad som händer efter långvarig exponering, men nämner i intervjun i Ekot både rubbat immunförsvar och cancer. (Och under tiden detta utreds är vi alltså försökskaniner!)

 

Kvicksilverlampor som går sönder är en hälsofara. Om en varm lågenergilampa krossas bör man enligt kemikalieinspektionen snabbt öppna ett fönster, stänga dörren och lämna rummet i en halvtimme för att undvika inandning av det förångade kvicksilvret. En kall lampa ska samlas upp med ett styvt papper. Därefter ska golvet våttorkas och trasan ska läggas i en burk som förseglas och märks ”kan innehålla kvicksilver från en lågenergilampa”. Burken ska sedan lämnas till en återvinningscentral.

 

Allt sammantaget tycker jag det finns skäl till att vara skeptisk till dessa “miljövänliga” lampor. Faktum är att det enda miljösnälla jag kan komma på med dem är att de lyser så fult att människor helt låter bli att tända dem.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0