Inte den typ som gifter sig!

Jag har lyckats hitta en bok som verkar jätte intressant.

"Inte den typ som gifter sig!
Boken är en avhandling av Anna Adeniji.
Hon har på ett samhällskritiskt sätt intervjuat flera kvinnor som har valt att inte gifta sig, samt använt sig av många andra medier för att granska samhället och äktenskapet

Det är ju ingen nyhet direkt att gifta sig är ju knappast särskilt feministiskt eller? Kan man gifta sig på ett feministiskt sätt? Eller viktigast av allt, kan man ha ett feministiskt äktenskap?
Och rent politiskt är det just feminismen som är det mest "anti-äktenskapliga" ideologin?

 Miljöpolitiken, konsumtionspolitiken eller queerpolitiken är det ideologier som tar lika stor skada av äktenskapsnormen?

Vad säger ni?




Kommentarer
S.

Hihi har den som kurslit! Jättebra! kram

2010-04-13 @ 10:58:13
Artemis

Jag tror visst man kan gifta sig och ha ett jämställt äktenskap men det får man inte gratis jag tror man måste kämpa mycket och mannen måste också vara villig att ha det jämställt.

Själva bröllopet kan man ju göra det som man vill för det mesta. Det kanske inte blir som man har tänkt sig men man kan välja vad man har på sig och hur mycket man vill spendera osv. Det beror på vad man själv vill ha och vad mannen också vill ha (det är ju trots allt två som gifter sig). Så ett feministiskt bröllop tycker jag visst det går att få =)

Däremot är jag tveksam om det går att ha det jämställt och skaffa barn, inte för att jag inte tror att det "går" utan för att de flesta mammor verkar inte bryr sig om det. Många menar att de vill lägga allt fokus på sina barn för att de bryr sig såååå mycket men verkar glömma att vi skappar samhället som just dessa barn kommer att växa upp och leva i. Så om man verkligen bryr sig så borde det vara logiskt att bry sig om jämställdheten också tänker jag (om man nu tycker jämställdhet är bra för samhället)

Det var mina tankar i alla fall. Sen finns det ju alltid undantag så klart =)

2010-04-15 @ 09:45:32
URL: http://artemisjukebox.wordpress.com
Casey

Artemis (med det finaste namnet) du har så rätt! klart det går om man bara vill och har ork. det måste vi ju tro på.

Och jag förstår verkligen vad du menar när det kommer till barnen.

Men som sagt vi måste få det att fungera så är det bara.

Vi får alla hjälpas åt och söta varandra män och kvinnor!

2010-04-15 @ 10:25:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0