HUR MAN GÖR EN FLUGA


Nu när vi ändå är inne på ämnet så tänkte jag att ni skulle få ett tips på hur man kan sy en egen fuga

Jag hittade tipset på Emmas Sundhs blogg.
http://www.glamour.se/blogg/emma/

 
Detta behöver du:
 

Du behöver två små tygbitar. Till denna rosett tog jag en tygbit som var 28 x 24 centimeter. Om man ska göra en fluga kan man minsta de där 24 centimeterna rejält. 

 
 

Den mindre biten ska vara cirka sju centimeter, och på längden ungefär 10 centimeter. 

 

Du viker i hop den stora tygbiten och lägger den kant i kant, syr en raksöm och zickzackar. 

 

Vänd ut-och-in på den stora tygbiten. Vik ihop tygbiten, och lägg kant i kant. Sy i hop med raksöm och zickzacka kanten. 

 

Tadaaa. Vänd ut-och-in, så att sömmen hamnar på insidan. 

 

Vik ihop den lilla biten, och lägg kant- i-kant. Sy ihop med raksömn och zickzacka. Vänd tygbiten ut-och-in, så att den fula sömmen kommer inuti korven. 

 
Mäckigt som tusan.

Mäckigt som tusan.

 

Sy ihop den lilla korven till en ring, klipp av överflödigt tyg och vänd ut-och-in, så att sömmen hamnar på insidan. 

 

Trä igenom den stora tygbiten genom ringen. Se till att alla sömmar hamnar på samma sida (sidan som inte ska visas). 

 

Klarrt!

 

Om du vill göra en fluga, fäst en resår på rosetten. Prova, och sy ihop resåren och vrid sedan resårsömmen så att den hamnar under den mindre tygbiten, då syns inga ändar.

LYCKA TILL!


Själv tänkte jag sy en blommig och hoppas på att Jens ska vilja ha den när vi gifter oss.



Kommentarer
Rebecca

Hej!

Jag skulle verkligen behöva din hjälp. Verkar som en bra beskrivning det här. Men jag kan tyvärr inte se bilderna dina. Kan du kanske maila mig dom?

MVH

Rebecca

2010-10-26 @ 11:06:50
Casey

hej hej!



jag har försökt maila dig men mailadressen du har skrivit in här verkar inte stämma.

du kan maila mig på [email protected]

så ska jag försöka hjälpa dig.

2010-10-26 @ 23:16:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0