Njutning


Jag berättade ju för er att jag och mina bästaste bästisar skulle gå på opera igår.

Jag älskar verkligen opera, jag lyssnar på det hemma, i min ipod, på youtube mm.
Min mamma har alltid älskat klassiskmusik och jag har mer eller mindre växt upp med det.

Seppi är likadan hon har också haft klassiskmusik som en del av sin vardag sen hon var en liten knott.
Så när vi bodde ihop hände det ofta att vi bokade oss ett par "lyssnarplatser" på kungliga operan.
Det kostar 40kr och det finns alltid lediga bättre platser som man kan byta till.

Till skillnad från t.ex. Oslos operahus har Sveriges kungligaoperahus kvar dem hierarkiska platserna. Där den som betalar för sig ser mycket bättre. Nå väl ut över det är att gå på opera som att gå på bio fast billigare
(om man inte väljer jätte dyra platser)

Ändå ser man bara gamla halvsnobbiga tanter och gubbar där.
varför?

All denna otroliga konst som bara är tillgänglig för få.
Inte för att alla inte har råd med det utan för att alla inte har tillgång till informationen, för att media väljer att visa det ytliga, det som inte kräver nån tankekraft, och påstår sen att det som folket vill ha, folket vill slippa tänka.

Museum, teater, opera, filmfestival mm gjord av få till för få.
Men varför?

Vem vill egentligen slippa tänka? Och vem är det egentligen som vinner på att folket slutar tänka?

Konst är njutning och endast du själv kan bestämma över vad som får dig att njuta.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0