DÖDS DÖMDE SAKINEH HAR SLÄPPTS FRI!


Sakineh är fri! 


                   


Min mamma ringde mig för ca två timmar sen och mer eller mindre sjöng ut den fina nyheten.

Jag vågade inte blogga om det förens brekräftelsen från Amnesty hade kommit.

Och nu mina vänner har både Amnesty, människorättsorganisationen Icas och flera svenska nyhetsportaler skrivitoch bekräftat den underbara nyheten.

Både Sakineh och hennes son har släppts ur fängelset.

För er som inte riktigt känner till historien om Sakineh kan jag berätta att Sakineh Mohammadi Ashtiani har suttit fängslad sedan 2006 efter att ha dömts för att ha haft en relation utanför äktenskapet. Hon dömdes till döden genom stening. vilket är straffet för otrohet i Iran (straffet gäller dock bara kvinnor)
Fallet har fått stor internationell uppmärksamhet, och Den Iranska regeringen har skjutit upp avrättningen av Sakineh efter internationella påtryckningar.

Människorättsorganisationer runt om världen har uppmärksammt fallet och alla har kämpat för att få henne fri.
Den som påstår att demonstrationer och namninsamlingar mm inte leder till nånting kan nu se svart på vitt att så är INTE fallet!

Det lönar sig alltid att kämpa för mänskliga rättigheter!



Tyvärr är faran för Sakineh och henns son inte riktigt över än eftersom det tidigare har hänt att Irans regering har ändrat sig och tagit upp fallet igen.

Nu kommer dem båda säkerligen tvingas att fly landet.


Sakinehs fall är tyvärr inte unikt och många före henne har dömts till stening och inte friats.

Jag hoppas att det här ska få omvärldens ögon att öppnas och att fler ska ta strid emot avrättningar! 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0