Genusnytt!


Dagens roligaste.

Min bästa bästis Seppi ringer för att berätta om en hemsida
 
http://genusnytt.wordpress.com/2010/04/14/feministiskt-brollop-ny-foreteelse/

Gå in själva och kolla in artikeln.

Åh det är sååå roligt!

Genusnytt är en blogg som "belyser den andra halvan av jämställdhetfrågan"

Och de har varit så snälla och tagit upp min blogg där.
Tack killar!

I inlägget om mig tar de upp olika inlägg ur min blogg där jag skrivit om vardagstankar kring jämställdhet mm.

Och ett gäng fantastiskt-härligt-iqbefriade kommentarer pryder sedan inlägget.

Här kommer några favoriter:

Jonas P säger:

Det är alltid skoj att se hur russinplockningen går till. Man vill tydligen inte använda sig av det hemska patriarkala påfundet bröllop. Men vad använder Casey för att blogga? Jo, en dator och internet. Gissar att hon också har en mobil och liknande teknik som hon gärna använder sig av. Detta är såklart skapat av män. Till råga på allt är det inte sällan teknik från det amerikanska försvaret. Usch. Sedan är hon tydligen också ihop med en man

michael säger:

Och ändå vill en stor majoritet av kvinnor ha dessa attribut vi ska tacka sådana feminister som dessa som hjälper oss att gräva deras grav så tack Casey å Gudrun som inte ser hur idiotiska ni är


Ronald säger:
Kommer osökt att tänka på ordstävet: ”Talar man om en synål så finns det alltid nån enögd jävel som blir upprörd”. Med andra ord; vill man bli upprörd finns det alltid nåt att bli upprörd över. Att de orkar dessa feminister!

Nå vad säger ni? visst låter det som att den här Casey är en galet kön tjej? (!!!)
Hejja Casey och hennes arga medsystar med glödande, kämpade hjärtan!
Och tack genusnytt för at ni bekräftar det jag redan visste.
Kampen fortsätter sexismen ska krossas!!


Kommentarer
Sabina

Din blogg är en av dem bästa bloggarna just nu!

Men kan inte du ha en fråge stund?

det e så mycket jag skulle vilja fråga dig om.

2010-04-21 @ 13:24:36
Anna

Jag håller med! fråge stund!

2010-04-21 @ 13:37:12
sandra

Men jag döör.. man blir så trött.



Ja! frågestund! jag har massor. var och hur hittar du allt fint? hur kan det gå så lätt och hur kan det bli så perfekt? Det verkar iallafall som att det går så lätt för du hinner t.o.m blogga om det medan en annan förgäves googlar i timmar och till sist sliter sitt hår i kampen mot bröllopstorgets stela fula förslag.

2010-04-21 @ 20:43:49
Casey

Jag lovar att svara på alla era frågor på söndag :)

2010-04-21 @ 21:22:16
Peter

Heter det inte "Och DE har varit så snälla och tagit upp min blogg där." samt "I artiklen om mig tar DE upp olika inlägg ..."? Dessutom bör man väl skriva ihop ord som ska skrivas ihop? Det heter väl "vardagstankar", inte "vardags tankar" (möjligen "var dags tankar")?



Förövrigt förstår jag inte riktigt vad du stör dig på. Kan du förklara?

2010-04-22 @ 10:44:05
Maria

Trevligt att du uppmärksammade en sida som förespråkar äkta jämlikhet.



Vad tycker du om att män diskrimneras i Svensk lag ?



http://www.youtube.com/watch?v=nyIuXavIzOk



http://www.youtube.com/watch?v=hv56uSTg-Rw



Vad tycker du om att 75 % av alla självmord i ung ålder sker av pojkar ?



Vad tycker du om att man får könsstympa pojkar men ej flickor enligt svensk lag ?



Kan göra listan hur lång som helst.



ps. gillar din bild där mannen står på knä i ett koppel säger allt om din könsrasistiska inställning.

2010-04-22 @ 11:32:36
Hm

Genusnytt har faktiskt varit så jävliga att de publicerat en länk till denna blogg. Det var inte snällt mot dig.

2010-04-22 @ 11:35:32
Casey

Åh tack Peter, ja jag stavar så dåligt det säger alla. Men huvudsaken är ju att budskapet når fram.

Och sen så ger det småsinta individer som dig "PETER" något att skriva om! och för det borde du ju vara glad!



Maria dina frågor kommer jag att ge ett mer utförligt svar på på söndag.

Men jag kan ju redan nu säga att jag inte håller med dig.

Men känn dig fri att fortsätta debatten.



"Hm" Att genus fruktar ett samhälle utan könsmaktsordning är inget nytt jag känner mig hedrad att min lilla blogg har rört om i deras bittra gryta. Det ända dem har gjort är att få mig att förstå att min blogg är jävligt bra!

En löjlig artikel med små söta(urblåsta)citat är knappast et hot emot mig!

2010-04-22 @ 12:10:16
AV

Skillnaden mellan gift och sambo är rent juridiskt, bl a att man ärver varandra och att man har giftorätt i varandras överskott (om man skiljer sig). I praktiken, om män tjänar mer än kvinnor (pga heltid/deltid o olika yrkesval), innebär det att kvinnor gynnas mer om deras partner dör eller tar ut skilsmässa än tvärt om. Några intressanta exempel: Stieg Larssons sambo fick nästan ingenting när han dog. Hade de varit gifta hade hon ärvt en massa miljoner. John Cleese är nu på sin "paying my ex-wife tour". När han blev skild fick han betala en massa till sitt x (inget äktenskapsförord). Dessutom underhåll, vilket är vanligt i andra länder. Äktenskapet är egentligen en mansfälla. Män får generellt bättre ekonomi och kvinnor sämre efter en skilsmässa (trots giftorätt). Fundera då på vem som gynnades mest i äktenskapet.



Inte undra på att bröllopsbilagor och -tidskrifter görs av, med och för kvinnor. Jag arbetar med ungdomar och hör ofta tjejer diskutera hur de skall gifta sig rikt och hur deras fest skall bli. Jag tror aldrig jag hört killar prata om vilken smoking de skall ha på sitt bröllop åratal framåt...



Om du vill gifta dig i blå byxor istället för vit klänning, så gör det. Finns de som gifter sig i dykardräkt på 10 m djup. Är det speciellt feministiskt för att de inte följer "förlegade patriarkala traditioner"?

Äktenskapet var först och främst till för att säkerställa familjens sociala och ekonomiska trygghet om mannen dog (vanligt) och för att bygga släktens sociala och ekonomiska ställning med arrangerade äktenskap. Det första var/är en trygghet för främst kvinnor. Det andra drabbade både unga män och kvinnor och är avskaffat i vår del av världen sedan länge.



Så länge feminism bara belyser kvinnofrågor och ständigt sätter på sig Offer-martythatten, t o m när kvinnor egentligen gynnas, får vi som är för jämställdhet för BÅDA könen kalla oss något annat. Ibland får man putsa sina genusglasögon!

2010-04-22 @ 12:23:23
PMS

@HM skriver



"Genusnytt har faktiskt varit så jävliga att de publicerat en länk till denna blogg. Det var inte snällt mot dig."



Vänta lite nu, är det inte en länk till genusnytt som skymtar däruppe.....tokfeminister utgår alltid och bara från sig själva.suck



2010-04-22 @ 16:47:15
Shastra

Visst ska sexismen krossas. Det genomförs enklast genom att kasta all genus-"vetenskap" och feministisk ideologi i papperskorgen, eftersom det är där majoriteten av all institutionaliserad sexism återfinns idag.

2010-04-22 @ 20:44:02
Peter

"Men huvudsaken är ju att budskapet når fram."



Nja ... det gör det väl inte? Jag undrade t ex vad du störde dig på och det svarade du inte på. Och vad är det för budskap du försöker föra fram?



"Och sen så ger det småsinta individer som dig "PETER" något att skriva om! och för det borde du ju vara glad!"



Under din frågestund får du inte glömma att svara på varför jag är småsint.



"Att genus fruktar ett samhälle utan könsmaktsordning är inget nytt jag känner mig hedrad att min lilla blogg har rört om i deras bittra gryta. Det ända dem har gjort är att få mig att förstå att min blogg är jävligt bra!"



Va? Fruktar genus (genusnytt?) ett samhälle utan könsmaktsordning? Var har du fått det ifrån? Kan du visa det eller åtminstone argumentera för att det är så, eller är det början till en så kallad halmgubbe? Förövrigt: att andra talar om din blogg betyder inte att den är jävligt bra.



"En löjlig artikel med små söta(urblåsta)citat är knappast et hot emot mig!"



Rolig kommentar. Citat återger något som någon har sagt, och i det här fallet har du blivit citerad. Och om citaten är urblåsta är det således du som har sagt urblåsta saker.



För övrigt heter det "stava illa" inte "stava dåligt".

2010-04-23 @ 09:01:00
Casey

Kära Peter jag förstår inte riktigt vad du syftar på när du ber mig förklara vad "jag stör mig på"

Vill du vara så vänlig och utveckla så ska du absolut få ett utförligt svar mailat till dig!

Bloggen är inte till för en personlig ”debatt” mellan mig och dig!

hoppas att du får en fin helg

Med vänliga hälsningar/Casey



Ps. om du är intresserad av att diskutera genus mm och om du bor i sthlm föreslår jag att du besöker feministiskt forum på AFB imorgon.

mer info hittar du på bloggen.

2010-04-23 @ 17:27:44
URL: http://feministiskabrollopet.blogg.se/
Peter

Personlig debatt?



Du skriver en massa saker som jag sedan kommenterar. Det är vad kommentatorsfunktionen är till för. Vill du inte ha kommentarer så ska du nog stänga av den funktionen.



Eftersom du har postat ett inlägg om Genusnytt i din blogg i förmodat ironisk ton så antar jag att du stör dig på något. Vad är oklart!

2010-04-25 @ 07:53:05
Mikalhedda

I want to say - thank you for this!

2011-01-30 @ 14:54:00
URL: http://mikalhedda.blog16.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BonjourCasey

Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

RSS 2.0