Flowerpot bread!


Här kära vänner ska ni få ett recept som är love love lovely!.

Flowerpot bread altså blomkruks bröd!

Brödet går att variera helt fritt! Alla sorters bröd går att baka i en kruka.

Men här får ni recpetet på en flowerpot calzone!
perfekt för picknickar.
Eller som gåbort present, jag är ju en sucker för sånt.


Degen

4port

  • 5 ½ dl vetemjöl
  • 1 ½ tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 75 g margarin eller smör
  • 2 dl mjölk
  • Går självklart att göra veganskt med! (men byt inte ut mjölken emot soya mjölk byt ut det emot vatten)
  •  

    Gör så här:

    Blanda mjöl, bakpulver, salt i en bunke. Tillsätt matfettet skuret i små bitar.

    Finfördela med fingrarna till en grynig massa. Tillsätt mjölken (vatten funkar lika bra) och arbeta snabbt till en smidig deg.

    Kavla ut degen till fyra runda former (som på bilden nedan)





    lägg på din favorit fylling





    Om du ska ha körsbärstomater
    måste du mosa dem lite lätt med fingrarna






    packa ihop degen



    Lägg ner det i en smord lerkruka




    och så in med dem i ungnen.
    grädda på 225 grader i ca 20-30 min
    kolla till dem lite då och då och stick dem för att kolla om dem är klara.
    ska jag vara ärlig har jag inte så bra kll på hur lång tid det brukar ta, jag bara gör.



    Kommentarer
    Fiona

    Vi saknar dig! blogga mera!!

    2010-04-30 @ 14:07:44
    Casey

    Men vad ni e fina.

    jag lovar att bli bättre.

    2010-04-30 @ 14:52:38


    Kommentera inlägget här:


    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback

    BonjourCasey

    Madly in love with all things feminist, beautiful, crazy, and full of life.

    RSS 2.0